De context
De wet van 30 juli 2013 tot versterking van de bescherming van de afnemers van financiële producten en diensten alsook van de bevoegdheden van de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten en houdende diverse bepalingen heeft de gedragsregels AssurMiFID ingevoerd in de verzekeringsmarkt.
Deze zijn sinds 1 mei 2015 van toepassing op het Belgische grondgebied.
Door de wet 6 december 2018 tot omzetting van de Richtlijn (EU) 2016/97 van het Europese Parlement en de Raad van 20 januari 2016 betreffende de verzekeringsdistributie zijn deze gedragsregels opgenomen in de wet van 4 april 2014 betreffende de verzekeringen en herverzekeringen.
Hierdoor spreken we nu over de IDD-gedragsregels waarbij IDD staat voor Insurance Distribution Directive.
Om deze wetgeving te respecteren, is ons kantoor verplicht om u de volgende informatie te verstrekken:
Wie zijn wij?
BV Hypotheek.winkel Hoofdzetel
Leuvensesteenweg 643 bus 14
1930 Zaventem
Telefoon: 02/486.30.43
E-mail: hypo.centrum@hypotheekwinkel.be
www.hypotheekwinkel.be
Erkenningsnummer FSMA: 061433
Ondernemingsnummer: 0474.087.795
Wij zijn ingeschreven als distributeur van verzekeringen onder het nummer 061.433 in het register van verzekeringstussenpersonen, bijgehouden door de FSMA, Congresstraat 12-14, 1000 Brussel.
Verzekeringen NV
Leuvensesteenweg 643 bus 14
1930 Zaventem
Telefoon: 03/501.22.22
E-mail: support@verzekeringen.be
www.verzekeringen.be
Erkenningsnummer FSMA: 047 138
Ondernemingsnummer: 0472.905.781
Wij zijn ingeschreven als distributeur van verzekeringen onder het nummer 047.138 A in het register van verzekeringstussenpersonen, bijgehouden door de FSMA, Congresstraat 12-14, 1000 Brussel.
e-Contract BV
Leuvensesteenweg 643 bus 14
1930 Zaventem
Telefoon: 03/501.22.22
E-mail: info@aanbieders.be
www.aanbieders.be
Ondernemingsnummer: 0892.798.886
U kunt onze gegevens dan ook terugvinden op de website van de FSMA op www.fsma.be.
Wij zijn makelaar in verzekeringen, maar wij zijn geen verzekeringsonderneming, noch werken wij in opdracht van een verzekeringsonderneming.
Wij zijn steeds tot uw dienst in beide landstalen, het Frans en het Nederlands.
U kunt met ons kantoor communiceren via de telefoon, de fax, de mail, uw klantenzone et op onze website.
Voor al uw vragen en problemen kunt u in eerste instantie terecht in ons kantoor.
Klachten kunnen ook ingediend worden bij de Ombudsdienst Verzekeringen VZW in 1000 Brussel, de Meeûssquare 35, tel. 02 547 58 71 – fax 02 547 59 75 – info@ombudsman.as, www.ombudsman.as
Het kantoor bezit geen rechtstreekse of middellijke deelneming van 10% of meer van de stemrechten of van het kapitaal van enige verzekeringsonderneming.
Geen enkele verzekeringsonderneming bezit een rechtstreekse of middellijke deelneming van meer dan 10% van de stemrechten of van het kapitaal van het kantoor.
Verzekeringen.be kan eventueel ook als co-makelaar optreden voor polissen van hypotheekwinkel.
Verzekeringen NV
Leuvensesteenweg 643 bus 14
1930 Zaventem
Telefoon: 03/501.22.22
E-mail: support@verzekeringen.be
www.verzekeringen.be
Erkenningsnummer FSMA: 0478138
Ondernemingsnummer: 0472.905.7781
De subagenten treden op voor rekening en onder de verantwoordelijkheid van hypotheek.winkel BV
Gedragsregels:
Ons kantoor is gehouden tot het naleven van de “AssurMiFID-gedragsregels”, zoals bepaalt in de wet van 30 juli 2013 tot verstrekking van de bescherming van de afnemers van financiële producten en diensten alsook van de bevoegdheden van de FSMA en diverse bepalingen alsook het KB van 21 februari 2014 over de regels voor de toepassing van de artikelen 27 tot 28bis van de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten op de verzekeringssector en KB van 21 februari 2014 inzake de krachtens de wet vastgestelde gedragsregels en regels over het beheer van belangenconflicten, wat de verzekeringssector betreft. Meer informatie over de wijze waarop ons kantoor deze gedragsregels invulling geeft (waaronder de polisvoorwaarden en in voorkomend geval de aard, frequentie en het tijdschema van de rapporten), kan u raadplegen op ons kantoor. Op ons kantoor kan u tevens deze actuele informatie verkrijgen op duurzame drager. De informatie over belangenconflicten vindt u op deze site.
Juiste en volledige informatieverstrekking
Voor onze dienstverlening is ons kantoor afhankelijk van de informatie die u ons verstrekt. Daarom is het belangrijk dat u als klant ons kantoor juiste en volledige informatie aanlevert bij aanvang en tijdens de looptijd van onze dienstverlening. Wanneer u ons kantoor onjuiste of onvolledige informatie bezorgt, kan ons kantoor niet aansprakelijk worden gesteld voor de gevolgen hiervan. In kader van onze dienstverlening zal ons kantoor u diverse documenten toezenden of aanreiken. Documenten die u steeds aandachtig moet doornemen en waarvoor u ons kantoor moet contacteren voor eventuele opmerkingen en/of toelichtingen. In ieder geval vraagt ons kantoor u om alle documenten steeds zelf te controleren en vast te stellen of deze opgesteld zijn in overeenstemming met uw verlangens en behoeften.
Klachtenbehandeling
Ons kantoor doet haar uiterste best om u zo goed mogelijk van dienst te zijn. U kan steeds bij ons kantoor terecht voor uw vragen en problemen. Mocht u een klacht over onze dienstverlening hebben die wij niet in onderling overleg kunnen oplossen, kan u steeds terecht bij de Ombudsdienst Verzekeringen te 1000 Brussel, de Meeûssquare 35, tel. 02/547.58.71 – fax. 02/547.59.75 – info@ombudsman.as – www.ombudsman.as.
Confidentialiteit
Iedere partij, dit wil zeggen zowel ons kantoor als uzelf als klant, zal geen vertrouwelijke informatie, waarover zij beschikt in kader van onderhavige relatie, meedelen aan derde partijen behoudens wettelijke uitzondering of behoudens de voor een goede uitvoering van de overeenkomst noodzakelijke informatie.
De door ons kantoor voorgestelde producten en diensten.
Informatie over begrip verzekeringsbemiddeling
De BV hypotheek.winkel en Verzekeringen NV biedt u diensten van verzekeringsdistributie aan.
Deze diensten zijn omschreven in de wet van 4 april 2014 betreffende de verzekeringen en de herverzekeringen.
Als verzekeringsbemiddelingsdiensten worden beschouwd één of meerdere van de volgende diensten, wanneer zij één of meerdere verzekeringsovereenkomst(en) betreffen:
- Het adviseren over verzekeringscontracten,
- Het aanbieden van verzekeringscontracten,
- Het voorstellen van verzekeringscontracten,
- Het verrichten van voorbereidend werk tot het sluiten van verzekeringscontracten,
- Het sluiten van verzekeringscontracten,
- Het assisteren bij het beheer en
- de uitvoering van verzekeringsovereenkomsten, in het bijzonder in het geval van een schadegeval.
U kan bij ons terecht voor de volgende verzekeringen :
- Levensverzekeringen niet verbonden met beleggingsfondsen, met uitzondering van bruidsschat- en geboorteverzekeringen;
- Voertuigcasco met uitzondering van rollend spoorwegmaterieel;
- Brand en natuurevenementen;
- Andere schade aan goederen;
- Burgerlijke Aansprakelijkheid (B.A.) motorrijtuigen;
- Algemene Burgerlijke Aansprakelijkheid (B.A.);
- Krediet;
- Rechtsbijstand;
Wij werken samen met volgende maatschappijen:
- Voor leven
- Afi Esca
- Allianz Benelux
- April
- BNP ParibasCardif
- NN Insurance Belgium
- Vivium
- Patronale Life
- Dela
- Voor niet-leven
- AG Insurance
- Allianz Benelux
- Axa Belgium
- Baloise Insurance
- NN Insurance (Sure)
- Vivium
Op de pagina “documentenlijst” van onze site vindt u alle documenten betreffende de verzekeringscontracten die ons kantoor aanbiedt evenals de voorwaarden en respectieve dekkingen en dit per verzekeringsmaatschappij.
Onze vergoedingen
Voor onze diensten van verzekeringsbemiddeling ontvangen wij in beginsel een vergoeding van de verzekeringsonderneming, die deel uitmaakt van de premie die u als klant betaalt.
Daarnaast is een vergoeding mogelijk die verbonden is aan de verzekeringsportefeuille van ons kantoor bij de betreffende verzekeringsonderneming of voor bijkomende taken ingevuld door ons kantoor. Voor meer informatie contacteer ons kantoor.
Het is ook mogelijk dat wij voor onze diensten van verzekeringsbemiddeling een vergoeding van u als klant ontvangen.
In overeenkomst met de gangbare wetgeving, heeft ons kantoor een vergoedingspolitiek opgesteld. Bijkomende informatie over deze politiek zal u bezorgd worden op een duurzame drager na een eenvoudige vraag.
Onze belangenconflictenbeleid.
- Wetgevend kader
Het belangenconflictenbeleid in de verzekeringswereld vind haar oorsprong in het Koninklijk Besluit van 21 februari 2014 inzake de krachtens de wet vastgestelde gedragsregels en regels over het beheer van belangenconflicten.
Deze wetgeving voorziet onder andere de verplichting voor de verzekeringsdistributeurs om een dergelijke beleidsnota op te stellen en om alles in het werk te stellen om deze operationeel te houden.
Dit beleid moet uitgeschreven zijn.
Verder zijn alle medewerkers van ons kantoor op de hoogte gebracht van dit beleid door middel van een instructienota.
De wettelijke regeling in verband met de belangenconflicten is een aanvulling op de fundamentele gedragsregel. Deze regel wordt door de medewerkers van ons kantoor geëerbiedigd door zich loyaal, billijk en professioneel in te zetten voor de belangen van de klant bij het verlenen van diensten van verzekeringsbemiddeling.
Op basis van voorgaande heeft ons kantoor een beleid in verband met het beheer van de belangenconflicten opgesteld, waarvan de volgende tekst een samenvatting is.
Een exemplaar van ons volledig beleid kan bekomen worden op ons kantoor.
- Welke belangenconflicten?
Met het oog op ons belangenconflictenbeleid heeft ons kantoor in een eerste fase de mogelijke belangenconflicten in ons kantoor geïdentificeerd.
Met het oog op ons belangenconflictenbeleid heeft ons kantoor in een eerste fase de mogelijke belangenconflicten in ons kantoor geïdentificeerd.
Belangenconflicten kunnen zich voordoen tussen :
- ons kantoor en haar verbonden personen met inbegrip van haar bestuurders, zaakvoerders, de personen die controle uitvoeren, medewerkers die betrokken zijn in het verlenen van verzekeringsbemiddelingsdiensten en onze subagenten en een klant of
- tussen meerdere klanten onderling.
Het beleid inzake belangenconflicten houdt rekening met de eigen kenmerken van onze kantoren.
Het gaat om:
- Situaties waarbij winst wordt gemaakt of verlies wordt geleden ten koste van de cliënt;
- Situaties waarbij ons kantoor een ander belang heeft bij het resultaat van de dienst of transactie;
- Situaties met een financiële drijfveer om andere cliënten te laten voorgaan.
- Situaties waarbij hetzelfde bedrijf als de cliënt wordt uitgeoefend;
- Situaties waarbij ons kantoor een vergoeding ontvangt van een andere persoon dan de cliënt voor de geleverde diensten van verzekeringsbemiddeling.
- Situaties waarbij ons kantoor deelnemingen van minstens 10% bezit in stemrechten of van het kapitaal van de verzekeringsonderneming(en);
- Situaties waarbij de verzekeringsonderneming(en) deelnemingen van minstens 10% bezit(ten)van de stemrechten of van het kapitaal van ons kantoor.
- Welke maatregelen neemt ons kantoor?
Ons kantoor neemt heel wat maatregelen om ervoor te zorgen dat het belang van de klant primeert.
Het gaat onder meer om:
- Een interne instructienota;
- Een aangepast verloningsbeleid;
- Een beleid dat erop toeziet dat de verbonden personen enkel bemiddelen m.b.t. verzekeringsovereenkomsten waarvan zij de essentiële kenmerken kennen en in staat zijn om aan de cliënten toe te lichten.
- Een beleid dat het recht voorbehoudt van ons kantoor om bij ontstentenis van een concrete oplossing voor een specifiek belangenconflict de gevraagde dienstverlening te weigeren met het uitsluitende doel de bescherming van de belangen van de klant;
- Een regeling inzake het ontvangen van voordelen;
- Een beleid dat erop toeziet dat alle informatie die onze verbonden personen verstrekken correct, duidelijk en niet misleidend is.
Indien noodzakelijk zal het beleid inzake belangenconflicten van ons kantoor aangepast en/of geactualiseerd worden.
- Wat is de procedure?
- Specifieke transparantie
Wanneer, in een concrete situatie, onze organisatorische en administratieve maatregelen om belangenconflicten te beheren onvoldoende garantie zouden kunnen bieden om een bepaald belangenconflict te vermijden, zal de betrokken klant geïnformeerd worden door ons kantoor op een duurzame drager over de algemene aard en/of de bronnen van het belangenconflict.
Het uiteindelijk gevolg dat voorbehouden wordt aan de situatie, die de basis is van het belangenconflict, behoort de klant toe.
Als een bepaald belangenconflict niet vermeden kan worden, dan behoudt ons kantoor zich het recht toe om de aanvraag van de betrokken klant te weigeren. Dit om de belangen van de klant te vrijwaren.
DOCUMENTENLIJST
LEVEN
AFI ESCA
Allianz Benelux
APRIL-Belgium
BNP Paribas Cardif
NN Insurance Belgium
Patronale Life
VIVIUM
NIET-LEVEN
AG INSURANCE
Allianz Benelux
Axa Belgium
Baloise Insurance
NN Insurance (Sure)
Vivium